Hasičský autobus potká veřejnost u zásahů zřídkakdy, avšak při větších požárech, transportech většího počtu osob, se tyto zástupci speciální požární techniky velmi hodí. Poslední týdny hasičské autobusy jsou viděny častěji, neboť dochází pomocí nich k přepravě uprchlíků nebo se nachází u větších zásahů, kdy dojde k požáru panelového domu nebo evakuaci osob z určitého území.
Ještě před nějakým časem v Praze nebyl evakuační autobus. Využívány byly autobusy JSDH či DPP. Na konci roku 2023 však i do Prahy přišel evakuační autobus, takže již nyní v každém kraji nalezneme evakuační autobus.
V České republice jsou dokonce dva kraje, kde kvůli velké rozloze naleznete dva autobusy – jedním takovým krajem je Středočeský kraj, druhý pak je kraj Moravskoslezský. V již zmíněné Praze probíhá úzká spolupráce Hasičského záchranného sboru a Dopravního podniku hlavního města Prahy. Své autobusy mají i příslušnic Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky a další autobusy naleznete i u Policie České republiky. Jistou výjimkou u záchranných služeb byl autobus značky Karosa u Trans Hospital Plus, který však již tato společnost nemá. Nesmíme ani zapomenout na autobusy Vězeňské služby České republiky, kterými se však svést určitě nechcete.
My ale zůstaneme u hasičských autobusů. Kraje brázdí autobusy vícero výrobců – nejčastěji však uvidíte autobusy Iveco Crossway. Co se týká technických prostředků, tak autobusy slouží výhradně pro převoz osob nebo jako zázemí pro evakuované osoby. Jsou vybaveny dvěma místy pro hasiče – strojníky a několika desítkami míst pro ostatní osoby. Pod sedačkami jsou, jako tomu je u dopravních autobusů, zavazadlové prostory. Možnou zajímavostí je pro veřejnost to, že ne každý hasič – strojník řídit autobus může – na stanicích, kde se autobusy nachází (a většinou jde o krajské požární stanice) musí sloužit alespoň jeden strojník s řidičským oprávněním k řízení autobusu.
Na náhledovém obrázku je autobus HZS Plzeňského kraje na požární stanici Plzeň Košutka.