Možná vás někdy napadlo, co vlastně vše vozí posádky Zdravotnických záchranných služeb krajů ve svých vozidlech. Pokud se podíváme na posádky RZP/RLP, tak můžeme naprosto s klidným svědomím říci, že jde vlastně o takovou mobilní jednotku intenzivní péče. Vozidla „malá“, pro výjezdovou skupinu RV, pak můžeme brát jako pojízdnou „JIPku“ bez lůžka.
Na začátek je třeba ještě zmínit, že samotné vybavení by nedokázalo pomoci samo o sobě. Pomoc se nám dostává díky vzdělaným lidem, kteří přesně ví, jak který přístroj využít, jak který lék podat a jak reagovat na nejrůznější změny zdravotního stavu. Stejně tak je důležité poznamenat, že ne všechny krajské ZZS Mají vybavení stejné. Není ani pravidlem to, že by všichni záchranáři a lékaři dokumentaci psali na tabletu – někde stále píší „parere“ vyloženě rukou.
Jedná se o vozidla různých výrobců vozidel. Část pro řidiče a jeho spolujezdce bývá obdobná, jako tomu je u jiných dodávkových vozidel. Pár odlišností se ale najde. Většinou mají krajské ZZS lepší výbavu, ale hlavně mají ovládání k VRZ. Nás ale zajímá hlavně část pro práci s pacientem.
Největší prostor zabírají transportní prostředky – nosítka. Zde opět záleží na výrobci a tom, co chce ZZS kraje do vozidla. Jsou taková, která jsou elektrická, pak taková, kdy můžete mít posuvný „stůl“ (část, na které jsou ukotveny nosítka) apod. V rámci transportních prostředků bývá ve vozidlech umístěna transportní plachta, schodolez, vakuové matrace a scoop rám. K fixaci určitých částí těla pak slouží nejen vakuová matrace, ale také vakuové dlahy na ruce a nohy.
V rámci přístrojového vybavení se ve vozidlech nachází monitor základních životních funkcí – opět je více výrobců. V rámci samotného monitoru pak bývají i tzv. „pádla“ – prostředek pro provedení elektrického výboje – defibrilace. Stejně tak některé monitory mají i možnost změření okysličení krve, změření teploty aj. Dalším důležitým přístrojem je odsávačka a také ventilátor. Dávkovače medikace se ve vozidlech nachází a jsou v některých případech velmi důležité.
Pakliže pacient má problémy s dechem, nachází se ve vozech ZZS většinou dvě velké lahve O2 a také malé – přenosné. K nejrůznějšímu zvrácení zdravotního stavu pak slouží mnoho medikamentů – některé však smí podávat jen lékař. A zde se dostáváme k rozdílu u některých ZZS krajů. Pokud je výjezdová skupina RLP, může mít ve vozidle jiné léky, než mají posádky RZP. Mezi léky využívající ZZS patří například léky proti bolesti, na umrtvení určité části těla, proti křečím, na alergické reakce, ale také třeba na podporu srdce a dechu. Když u osoby, u které zasahuje posádka ZZS, dojde k náhlé zástavě oběhu, je skvělým pomocníkem Lucas – přístroj pro provádění kontinuální neodkladné resuscitace. Takový přístroj je skvělým pomocníkem při resuscitaci probíhající dvacet, třicet minut nebo při resuscitaci při jízdě s pacientem do nemocnice.
Na fotografiích uvidíte vybavení dvou vozidel RZP ZZS Plzeňského kraje.
I u „malých“ lékařských posádek se využívají různé typy vozidel a od různých výrobců. Vybavení vozidel může být opět rozdílné, ale vesměs se v nich nachází zatím vše zmíněné, vyjma nosítek. Zatím ale nedošlo ke zmínění batohů/kufrů využívající se k zásahu u pacienta mimo sanitní vůz. Některé ZZS používají batohy, některé ještě i kufry. Pro zajímavost – vždy batoh/kufr váží dost kilo, takže si ženy a muži pracující na výjezdových základnách pořádně máknou.
Ve vozidlech se nachází tzv. „výběhový batoh“. V tom se opět nachází léčiva, stetoskop, prostředky pro zajištění žilního vstupu, ošetření nejrůznějších zranění, prostředky pro zajištění dýchacích cest a další důležité věci. Někde se používají i batohy speciálně zaměřené na děti, na ošetření popálenin nebo batohy s obvazovým materiálem.
Jak můžete i v rámci projektu znát, u některých ZZS se postupně začaly objevovat a využívat speciálně upravená vozidla. Jde o vozidla pro převoz nadměrných pacientů (tam jde hlavně o právě již zmíněné elektronická nosítka), ale také o vozidla pro převoz pacientů s vysoce nakažlivou chorobou (opět speciální nosítka s tzv boxem pro pacienta – říká se tomu i rakev). U sanitky určené pro pacienty s vysoce nakažlivou nemocí je také velmi důležité to, že část pro řidiče a část pro pacienta je hermeticky oddělena. Další velmi důležitou speciální sanitkou je pak sanitka pro přepravu neonatologických pacientů.
Taková sanitka má speciální vybavení pro práci s novorozenci, speciálních monitor životních funkcí, ale také právě již zmíněné dávkovače medikace, které se v takových případech používají hojně. I tak ale vozidlo musí být vybaveno již zmíněnými monitory „pro velké pacienty“ i kufrem/batohem pro dospělé osoby. I taková sanitka totiž může dojet k události, kde dojde k náhlému zhoršení zdravotního stavu/k úrazu osoby dospělé.
Závěrem prosím berte ohled na to, že tento článek je určen hlavně pro laickou veřejnost. Pokud by se zde mělo vyjmenovat opravdu vše, co jednotlivé posádky ZZS vozí ve vozidlech, byly bychom tu opravdu dlouho.
V třetím pokračování série „Rakovina“ se zaměříme na jeden z možných způsobů léčby nádorových onemocnění.…
V pondělí, 4. listopadu, došlo minutu po půl jedenáctí dopoledne ke střetu motorového osobního vlaku…
V sobotu, 2. listopadu, byl na tísňovou linku hasičů kolem 16:25 nahlášen požár bytu ve…
Jako lidský „odpad“ se zachoval jednatřicetiletý muž z Havlíčkobrodska, který 14. října srazil v katastru…
Největším postrachem pro tramvajačky a tramvajáky jsou řidiči a řidičky vozidel a hlavně pak chodci.…
V prvním článku ze „série Rakovina“ jsme si představili, co je vlastně rakovina, respektive co…