Technika

Tatra u IZS stokrát jinak

Když se řekne technika hasičů, mnohým se vybaví vozidla značky Tatra. Právě Tatra od roku 1897 vyrábí osobní i nákladní techniku. Postupem času začala kopřivnická automobilka vyrábět vozidla, díky kterým jsou zachraňovány lidské životy. Pojďme si tak postupně ukázat techniku u složek IZS, která jsou na legendárním podvozku – Tatra. Věnovat se nebudeme jen hasičům, ale také technice záchranářů, policie a Armády České republiky.

Lesní speciál CAS 30 Tatra 815 4×4, HZS Plzeňského kraje, PS Sušice

Jako sušický vlastenec nemohu začít jinak, než Tatrou sloužící u HZS Plzeňského kraje v Sušici. Tato „sedmičková“ Tatra byla jedinou Tatrou na podvozku 4×4 sloužící u Hasičského záchranného sboru České republiky. Tatra je vybaveno jako lesní speciál, které se právě do hasebního obvodu stanice Sušice velmi hodí. Nástavbu vozidla vyrobila společnost THT Polička. Tatra ve svých nádržích veze 4 300 litrů vody a 300 litrů pěnidla. Kabina je až pro čtyři hasiče.

Vyprošťovací automobil Tatra 815-7 8×8, HZS Moravskoslezského kraje, PS Ostrava – Zábřeh

Omars je vyprošťovací automobil sloužící u HZS Moravskoslezského kraje, kdy z Ostravy-Zábřehu vyjíždí do všech koutů Moravskoslezského kraje. Když byl v roce 2019 pořízen za 13 461 250 Kč včetně DPH, byl na podvozku 6×6. V roce 2021 došlo ale ke změně, kdy Omars je již na podvozku 8×8. Tím se zlepšila možnost využití celého automobilu. V OMARSu, jak se této Tatře přezdívá,jsou uloženy věcné prostředky pro vyprošťování vozidel a další, v kabině mohou cestovat dva hasiči. Nástavbu vozidla vyrobila společnost THT Polička.

Automobilová plošina Tatra 815, HZS Plzeňského kraje, PS Domažlice

AP 27 na podvozku Tatra 815 je legendární výškovou technikou u jednotek požární ochrany. Na některých stanicích Hasičského záchranného sboru tato univerzální plošina stále slouží a někde je stále v oblibě. Je určena pro záchranu osob a zvířat, k hašení, ale i k řešení technických pomocí. Dosah plošiny je 27 metrů a v kabině se mohou přepravovat dva hasiči.

Nákladní automobil Tatra 815-7, HZS Moravskoslezského kraje, PS Ostrava-Zábřeh

Tatra 815-7 6×6 v počtu třinácti kusů byly pořízeny v rámci Integrovaného operačního programu Zvýšení akceschopnosti HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách. Tento speciál na „Tatrováckém“ podvozku slouží u HZS České republiky v několika krajích od roku 2014. Nákladní automobil je určen k evakuaci osob, přepravě nejrůznějšího materiálu, ale také, a to díky navijáku, k vyproštění vozidel. Vyjma Prahy jsou tyto Tatry v každém kraji.

Automobilový jeřáb Tatra 815, HZS Správa železnic, České Budějovice

Automobilové jeřáby slouží i pro potřeby Hasičského záchranného sboru Správy železnic. Před příchodem moderních strojů na stanicích HZS SŽ (tehdy ještě SŽDC) sloužily i jeřáby na podvozcích Tatra 815. Jeřáb uzvedl hmotnost 20 000 kilogramů. Fotografie byla pořízena v roce 2015. Tento jeřáb tak patrně již nebude ve službě HZS SŽ.

Tatry ze Šumavy z výšky

Na této ne tak časté fotografii (ještě foceno z plošiny hasičů, nikoli z dronu) čtveřici Tater z výšky. Jde o CAS 20 Tatru Terrno JSDH Srní, CAS 32 Tatru 815 JSDH Rejštejn, CAS 32 Tatra 815 JSDH Dlouhá Ves a také CAS 30 Tatra 815-7 od JSDH NP a CHKO Šumava. Všechny čtyři se využívají v těžkém terénu Šumavy.

CAS 32 Tatra 148 JSDH Volšovy

Od roku 2015 disponují dobrovolní hasiči z Volšov (nedaleko Sušice) cisternou na legendárním podvozku Tatra 148. Tyto cisterny ve svých nádržích zpravidla vezou 6 000 litrů hasební vody a také 600 litrů pěnidla. Jednotlivé JSDH si prováděly své úpravy a není výjimkou tedy ani to, že nádrž na vodu je o objemu 6600 litrů nebo jde o větší rekonstrukci a vody vozí Tatry více. Fotografie Fešandy, jak jí tamní hasiči přezdívají, byla pořízena při předávání této CAS.

CAS 36 Tatra 815 HZS MSK – Slezská Ostrava

Je to již hodně let, co u HZS MSK na stanicích Slezská Ostrava a Poruba sloužily poměrně netradiční cisterny na podvozku bývalého vojenského valníku T815 VVN20. Cisterna s čerpadlem Godiva GMA 3600 a objemem nádrže na vodu 4 000 litrů a na pěnidlo o objemu 400 litrů v současné době slouží u JSDH Ostrava Hošťálkovice. V současné době jsou již na všech stanicích HZS MSK jako „rybníky“ CAS 30 Tatra 815-7.

ANK Tatra 815-7 6×6 HZS MSK – Frýdek-Místek

Na požární stanici ve Frýdku-Místku se mimo jiné nachází mimo jiné i automobilový nosič kontejnerů na podvozku Tatra 815-7 6×6. Na fotografiích vidíte tuto Tatru s kontejnerem lodním, který je na vozidle téměř permanentně. Automobil může i vést jiné kontejnery, avšak určitého typu.

Martin Kramer

Recent Posts

Co je to radioterapie?

V třetím pokračování série „Rakovina“ se zaměříme na jeden z možných způsobů léčby nádorových onemocnění.…

6 hodin ago

Při střetu osobního vlaku s nákladním vozem došlo ke zranění čtveřice žen

V pondělí, 4. listopadu, došlo minutu po půl jedenáctí dopoledne ke střetu motorového osobního vlaku…

1 dnem ago

VIDEO: Při požáru v Brně bylo zraněno několik osob, včetně čtyř policistů zachraňujících obyvatele domu

V sobotu, 2. listopadu, byl na tísňovou linku hasičů kolem 16:25 nahlášen požár bytu ve…

2 dny ago

Srazil cyklistu a ujel, po nějakém čase se vrátil „zahladit“ stopy

Jako lidský „odpad“ se zachoval jednatřicetiletý muž z Havlíčkobrodska, který 14. října srazil v katastru…

3 dny ago

Neskákejte do cesty tramvaji, nevyplácí se to!

Největším postrachem pro tramvajačky a tramvajáky jsou řidiči a řidičky vozidel a hlavně pak chodci.…

3 dny ago

Od diagnózy po začátek léčby

V prvním článku ze „série Rakovina“ jsme si představili, co je vlastně rakovina, respektive co…

4 dny ago