Postupně v článku věnovaném požáru v NP České Švýcarsko uveřejňujeme i to, s jakou technikou jednotlivé odřady na místo zásahu vyráží. Možná jste si všimli, že jde primárně o velitelské a dopravní automobily, „malé“ a „velké“ cisterny a ze Středočeského kraje vyrazili i čtyřkolky. Nyní ale více k samotné technice.
Důležité je ale také zdůraznit, že technika, která vyrazila z krajů na pomoc do Ústeckého kraje, nikde NECHYBÍ!
Dnes ráno (28. července) na místě zasahovalo minimálně čtyřicet „velkých“ cisteren, pět čtyřkolek, deset dopravních automobilů a minimálně čtyři kusy výškové techniky. Na místě taktéž zasahovaly minimálně dva tankovací kontejnery.
Na místě zasahují cisterny „malé“ – jde o většinou prvovýjezdové cisterny, které mají výbavu na téměř všechny zásahy, kdy vozidlo má zpravidla nádrž na vodu o objemu 4 000 litrů. Cisterny „velké“ jsou cisterny, které zpravidla přepravují 8 200 nebo 9000 litrů hasební látky – vody. V některých je výbava pro hašení lesních požárů.
CAS 30 Tatra 815-7 4×4 JSDH Hřensko byla první „čtykolková“ sedmička, která byla dodána do provozu. Je obdobná Tatře HZS Plzeňského kraje ze stanice Sušice.
Byť to není v žádném případě běžné, tak v rámci tohoto požáru zasahují i automobilové žebříky a plošiny profesionálních i dobrovolných hasičů. Jejich výhodou je, že se „zvednou“ do oblasti lesů ze silnice a probíhá hašení či zkrápění lesního porostu, aby se požár dále nešířil. V rámci takového zásahu jsou potřeba žebříky „s košem“. Ze žebříku na druhé fotografie by hasební zásah nebyl nikterak příjemný.
Velitelské automobily zasahující na místě nemají téměř žádnou výbavu vhodnou pro zásah u lesního požáru. Výhodou ale je to, že tyto vozidla jsou zpravidla SUV s náhonem 4×4. Slouží tak například k přepravě hasičů mezi místy zásahů nebo k dopravě jídla a pití, nebo jiných potřebných věcí, k místu zásahu.
Dopravní automobil má výhodu v tom, že může přepravovat nejen výše zmíněné, ale také vícero osob. Tyto automobily jsou hojně využívány k evakuaci osob.
V rámci celého zásahu je potřeba doplňovat tekutiny, mít jídlo, ale také nějaké zázemí. K tomu je určen týlový kontejner nebo kontejner nouzového přežití. Pro doplňování pohonných hmot jsou na místě tankovací kontejnery, které přepraví na místo několik kubíků PHM. Protiplynový kontejner pak ve svých útrobách vozí lahve dýchacích přístrojů.
V těchto případech je skvělý systém ANK a jednotlivých kontejnerů. Ve zkratce – na stanici máte třeba pětici kontejnerů, ale jen dva nosiče. Vyjedou kontejnery, které jsou potřeba, případně se pak vrátí nosiče pro další kontejnery.
Není to tak dlouhou dobu, co v rámci Hasičského záchranného sboru České republiky byly pořizovány čtyřkolky. Některé „jen“ přepravují osoby a mají možnost přepravy techniky, jiné pak ale mohou i hasit díky menší nádrži na vodu – takové jsou například u Záchranného útvaru HZS ČR. Čtyřkolky jsou skvělé například i k provádění průzkumů v místech, kde hoří.
Často se také mluví o čerpadlech Somati – správně jde o hytrans. Jedná se o obrovské čerpadlo, které má velký výkon a schopnost pod velkým tlakem dopravovat několik desítek kubíků vody i do stráně. Jde vlastně o další kontejner, ve kterém ale je ono velké čerpadlo a případně je druhý kontejner nebo přívěs, ve kterém se nachází dva kilometry hadic. Na fotkách Hynka Obroučky vidíte dva nosiče s čerpadlem hytrans ze stanic, které na místě zasahují k 27. červenci.
Na místě jsou ale také například hasiči, kteří jsou vyškolení na používání dronů. Na místě také vypomáhal několikrát autobus HZS Ústeckého kraje určený k přepravě evakuovaných osob.
Na místo vyrazili i příslušníci Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ze všech tří míst – ze Zbirohu, Jihlavy a Hlučína. Největšími pomocníky jsou „velké rybníky“ – tedy Titana a Tauruse.
Titan – Jedná se o cisternovou zodolněnou stříkačku, která je speciálně určena k hašení požárů v nepřístupném a nebezpečném terénu. Kabina je chráněna balistickou ochranou ve stupni dva. Cisterna jako taková pod sebe umí stříkat vodu, takže se sama o sobě umí „chránit“. Hasiči, kteří mohou být ve vozidle až čtyři, nemusí vůbec z vozidla vystupovat. Vozidlo s hmotností šestatřicet tun na podvozku 8×8 má nádrž na vodu o objemu dvanácti kubíků vody. Na střeše i přední části kapoty jsou dvě lafety.
Taurus – Jde o cisternové vozidlo, které je určeno primárně k dopravě jednadvaceti kubíků vody. Vozidlo vážící čtyřicet dva tun je na podvozku o pěti párech kol a také opět vybaveno lafetou. Ve výbavě vozidla je plovoucí čerpadlo, čtyři kusy savic, hadice typu „C“ a „D“ (speciální malý rozměr hadice určený pro likvidaci lesních požárů), ale také třeba dva dýchací přístroje.
Triton – Na místo byly vyslány 28. července i speciály „Triton“. Jde o cisternovou zodolněnou stříkačku s objemem 2 000 litrů vody. Jde opět o vozidlo s balistickou ochranou. Vozidlo s pohonem 4×4 váží 17,1 tun. Ve výbavě jsou například i hadice „D, C, B“, armatury, evakuační dýchací přístroje a další.
Záchranný útvar má mít na místě také velitelský automobil, dva automobily dopravní a také dva nákladní automobily.
Cíceúčelový stroj Huddig 1260c – stroj, který může být i dálkově ovládán, pomáhá zpřístupněním cest a sloužit k odstraňováním překážek.
HA 2000 Tatra 815 – Na pomoc vyrazila i Tatra 815 sloužící jako hadicový automobil. Ve vozidle se nachází dva kilometry hadic „B“. zároveň jsou ale ve vozidle dva kusy mobilní požární čerpadla. Vůz váží 18.7 tuny a součástí jsou i dvě nádrže na vodu o objemu 5 000 litrů.
Policie České republiky na místě zasahuje s vrtulníky Bell 412 – těch má Letecká služba Policie České pět a postupně se na místě zásahu střídají. Jedná se o vrtulníky, které mají místo pro dva piloty a třináct pasažérů nebo lehce nad dva tuny materiálu. Vrtulník o délce 17,1 metru na místě zasahuje s bambi vakem na 1 000 litrů. U policie pak mají ještě dva menší bambi vaky, které mají objem na 795 litrů vody – zdroj Wikipedie. Na místě také operuje vrtulník EC 135, který monitoruje oblast zásahu.
Armáda České republiky na místě zasahuje s vrtulníky PZL W-3A Sokół. Tyto armádní vrtulníky se nacházejí ve Kbelích a v Líních, kdy tam jsou využívány i pro potřeby LZS. Ve vrtulníku létají dva piloti a palubní technik, opět se pod vrtulníkem nachází bambivak na kubík vody.
„Andula“ – na místě také operují dva letouny Antonov An-2 – do nádrže pro vodu se vejde 1360 litrů (zdroj Klatovský deník/v ČT 24 oznámeno, že se do ní vejde 3 000 litrů) vody. Plnění probíhá při přistání na letišti ze strany hasičů speciálními proudnicemi.
BlackHawk – vrtulník UH-60 Black Hawk přiletěl na pomoc z Polska od tamní policie. I tento vrtulník přiletěl s bambi vakem, avšak s tím, co se do něj vejdou tři kubíky vody. Nabírání vody u všech vrtulníků probíhá z řeky Labe.
Mi 171 – Ze Slovenska do Čech zamířil vrtulník Mi 171 se svým bambivakem. Tento vrtulník využívají slovenští profesionální hasiči k hašení lesních požárů.
Od 28. července na místě operuje i „Míčko“ – tedy konkrétně vrtulník Mi 17 Armády České republiky – ten má pod sebou bambi vak na 2 500 litrů vody.
Canadair CL-415 – V České republice přistály po šestnácté hodině. Do nádrže na vodu se vejde téměř pět a půl tisíce litrů vody. V akci byly pouze 28. července. O den později se musely vrátit do vlasti.
Air Tractor AT-802 – na místo 29. července ze Švédska míří dva letouny, které pojmou tři kubíky vody. Po kontrole místa, kde hoří a zmapování terénu, by se měla letadla zapojit do akce.
Na místě mají také operovat vrtulníky Mi-8 z Tech-Montu a Bell 206 od Heli4U.
Nedílnou součástí kolem zásahu v rámci lesního požáru je i státní a městská policie z Hřenska. Policisté na místě zasahují vlastně s běžnou technikou – s hlídkovými vozidly obvodních oddělení, dopravních inspektorátů, ale na místě také pomáhá Speciální pořádková jednotka z Ústí nad Labem. Jak již včera bylo uveřejněno, zabezpečení nabírání vody do bambi vaků je v režii poříčního oddělení.
Na místě v úterý bylo Atego Trans Hospital plus. Dnes (27. července) ZZS HMP informovala, že na místo vyšle čtyřkolku a Golema.
V třetím pokračování série „Rakovina“ se zaměříme na jeden z možných způsobů léčby nádorových onemocnění.…
V pondělí, 4. listopadu, došlo minutu po půl jedenáctí dopoledne ke střetu motorového osobního vlaku…
V sobotu, 2. listopadu, byl na tísňovou linku hasičů kolem 16:25 nahlášen požár bytu ve…
Jako lidský „odpad“ se zachoval jednatřicetiletý muž z Havlíčkobrodska, který 14. října srazil v katastru…
Největším postrachem pro tramvajačky a tramvajáky jsou řidiči a řidičky vozidel a hlavně pak chodci.…
V prvním článku ze „série Rakovina“ jsme si představili, co je vlastně rakovina, respektive co…