Bezvědomí – nedýchá, požár v bytě, ve kterém jsou děti, osoba s pistolí na ulici… Tak nejen tyto tři ukázkové důvody k výjezdu by většinu z nás dostaly do stresu. Jenže řidiči profesionálové, respektive strojníci, a také i řidičky, vozidel složek IZS, respektive vozidel s právem v přednosti v jízdě, musí zůstat naprosto v klidu a musí jet tak, aby další účastníky silničního provozu omezili, ale zároveň neohrozili… A tady právě začíná velmi tenká hranice s možným problémem.
Bohužel se nehody nevyhýbají ani složkám IZS. Někdy jsou opravdu vinou řidičky/řidiče/strojníka vozidla se zapnutým VRZ, jindy je na vině někdo jiný – jedno je ale jisté, téměř vždy je vina na straně toho, kdo jede „pod majáky“. Řidičky a řidiči, co jedou „pod majákem“ totiž mohou omezit, ale nesmí ohrozit. A v reakci na nepodání obžaloby na zdravotnického záchranáře z Klatov, který jel s kolegyní lékařkou k výjezdu s osobním vozidlem (RV) k výjezdu, jsem se rozhodl zpracovat právě tento článek.
Mnozí si myslí, že je vlastně „sranda“ jet s majáky, že řidičkám a řidičům vozidel IZS patří svět, ale opak je pravdou. Jakmile již policisté, záchranáři či hasiči rozhodnou zapnout tlačítko spouštějící „maják nebo sirénu“, je k tomu patřičný důvod. A v tu chvíli na sebe řidič vozidla bere obrovskou zodpovědnost. Nejde totiž jen o to, aby dojel na místo, kam je třeba dorazit, včas, ale také bezpečně a nikomu se nic nestalo.
Problém je i odřené auto
S trochou nadsázky lze říci, že většina vozidel policie a zdravotnické záchranné služby je „v pohodě“, neboť se relativně dobře všude vejdou. Problém je ale u strojníků vozidel Jednotek požární ochrany. Vozidla, která jsou dlouhá a velmi těžká, se ne vždy dobře řídí a je opravdu třeba dbát zvýšené opatrnosti – i proto chtějí po strojnících u Hasičského záchranného sboru České republiky praxi v řízení velkých vozidel.
Velkým problémem pro strojníka jsou neukáznění řidiči, kteří se rozhodnou zaparkovat vozidla tam, kde parkovat nemají. Pak stačí jen to, aby strojník „škrábnul“ nějaké auto, a jde o škodní událost. Následně je třeba událost zadokumentovat a řešit. A vlastně téměř nikoho „nezajímá“, že auto bylo zaparkováno blbě. Strojník prostě musí projet mnohdy místem, kde bez nadsázky zbývají centimetry na projetí.
A teď si vezměte, že se žebříkem právě jede strojník k požáru bytu v panelovém domě, kde jsou nejspíše děti. Žebřík bude na místě opravdu potřeba a jen kvůli řidičkám a řidičům sobcům prostě žebřík neprojede. Jasně, osádka žebříku se snaží najít nějakou jinou cestu nebo další hasiči „odhazují“ auta pryč, ale už se jedná o drahocenné sekundy… Sekundy, které mohou rozhodovat o životě a smrti.
Mějme rozum a respekt
Stále se bohužel stává také to, že účastníci silničního provozu – a to i cyklisté a chodci – neví, jak se zachovat, když jede vozidlo s předností právem v jízdě. Velkým problémem jsou například města, kde jezdí tramvaje. Mnohdy na silnici není místo, a tak řidič vozidla IZS zvolí cestu přes tramvajový pás (pokud tedy není zatravněný – problém zejména Prahy, a fakt je to problém!). A v případě, kdy na zastávce strojí tramvaj/e, okamžitě osádka vozidla zpozorní, neboť chodci velmi rádi vstupují do vozovky… Mnohdy mají sluchátka na uších, mnohdy nerespektují červenou na semaforu a velmi rádi také vstupují do cesty zpoza tramvaje. A kdo bude vinen, když dojde k nehodě? Ano… Řidič vozidla jedoucí „pod majáky“.
Je proto třeba, abychom přemýšleli nejen ve chvíli, kdy vidíme vozidlo, které jede „na majáky“, ale také ve chvíli, kdy parkujeme před domem. Je také třeba mít na paměti, že jednou může jet takové vozidlo k nám nebo k někomu, koho dobře známe.
DÍKY VŠEM ŘIDIČKÁM A ŘIDIČŮM VOZIDEL IZS!
A jak se chovat, když jede vozidlo „pod majáky“? To se dozvíte, pokud kliknete na tento text.