Čelní srážky vlaků v České republice nejsou naštěstí časté, dochází k nim zřídkakdy, bohužel ale čtvrtý srpnový den roku 2021 krátce po osmé nehodě ráno došlo k takové čelní srážce u obce Milavče na Domažlicku. Nehoda neprověřila jen složky IZS v Čechách, ale také spolupráci České republiky a Spolkové republiky Německo.
K železniční dopravní nehodě došlo krátce po osmé hodině ráno jen pár metrů za poslední výměnou výhybny (místo pro potkání dvou protijedoucích vlaků) Radonice. Ta se nachází nedaleko obce Milavče na železniční trati z Plzně přes Domažlice do německého města Furth im Wald. Při nehodě došlo k čelní srážce vlaku Ex 351 jedoucího ze směru Domažlice do Plzně a Os 7406 jedoucí ze směru Plzně do Domažlic. Expresní vlak byl složen z motorové lokomotivy a čtyř vozů. Osobní vlak byl tvořen motorovou jednotkou RegioShark. K nehodě nejspíše – závěry dopravní nehody do 19. prosince 2021 nejsou zveřejněny – došlo tak, že strojvedoucí expresního vlaku jedoucího na čas přehlédl návěst výstraha na vjezdu do výhybny Radonic. Zde měl zastavit a počkat na zhruba minutu zpožděný osobní vlak. K tomu bohužel nedošlo, namísto toho došlo k čelní srážce obou vlaků. Ke čtvrtému srpnu 2022 je již verze vyšetřovatelů potvrzena.
Ihned po nehodě na tísňové linky složek IZS začaly přicházet první telefonáty o této události. Již z prvních telefonátů bylo zřejmé, že jde o velkou mimořádnou událost. Na místo tak KOPIS HZS Plzeňského kraje ihned vyslal několik jednotek hasičů. Poplach se tak mimo jiné ozval i na stanici HZS Plzeňského kraje v Domažlicích. Z rozhlasu se ozvalo asi následující: „Dopravní nehoda – železniční“, doplněná o adresu, krátký popis a techniku, která vyrazí na místo zásahu.
Na místo krom profesionálních a dobrovolných hasičů vyrazili i drážní hasiči z Plzně, policisté a záchranáři. V prvním sledu na místo vyrazilo několik hlídek Policie České republiky a záchranáři na místo vyslali okamžitě posádky RV a RZP z Domažlic. Záchranáři informaci dostali na tísňovou linku v 08:08 a již v 08:18 na místo dorazily posádky z Domažlic.
Za sedm minut od zavolání na tísňovou linku hasičů byl na místě i velitel Jakub Hoffmann. Ihned po příjezdu začal probíhat velmi rychlý průzkum místa zásahu. Na KOPIS HZS Plzeňského kraje oznámil, že jde o událost s hromadným postižením osob a bude třeba více sil a prostředků. Zároveň oznámil, že všechny síly a prostředky na místě budou soustřeďovány na záchranné a vyprošťovací práce. Požádal dále o vyslání dalších sil a prostředků a zároveň jeho informace směřovaly i k dalším jednotkám hasičů mířících na místo železniční nehody.
Velitel zásahu rozdělil nehodu na dva úseky – na úsek osobního vlaku a na úsek expresního vlaku. Během několika minut došlo k vyvedení nezraněných či lehce zraněných osob z vlaku. Vážněji zraněné osoby hasiči transportovali z vlaku za pomoci transportních van. Zároveň další hasiči ihned započali s vyhledáváním strojvedoucích z čelních částí vlaků.
V době prvních několika desítek minut bylo postupně na místo „zvedáno“ další velké množství sil a prostředků ze strany hasičů, záchranářů i policistů. V prvních chvílích zásahu se provádí třídění pacientů. Při událostech, kdy dojde k hromadnému postižení osob (HPO) se používá metoda START. Záchranáři s hasiči tak třídí pacienty dle jejich stavu do tří, potažmo čtyř, kategorií. Postižená osoba ze skupiny postižených osob dostane jakousi „kartičku“, na které je určitá barva – červená (neodkladná nutnost ošetření a co nejrychlejší transport), žlutá (potřeba neodkladné pomoci, ale počká, než se odvezou „červení“ pacienti), zelená (lehké zranění, samostatně schopná osoba chůze či s asistencí) a černá (osoba zemřelá).
„Černá“ nakonec byla barvou u tří osob – u strojvedoucích a jedné cestující. Jednoho ze zemřelých strojvedoucích hasiči museli vyprošťovat několik desítek minut. Plechy lokomotivy byly natolik zmačkány, že bylo třeba pomalu postupovat s vyproštěním osoby.
Červených pacientů na místě bylo několik, více pacientů bylo žlutých a nejvíce zelených. Na místo postupně vyrazily dvě lékařské posádky, pět posádek RZP, inspektor provozu, pět vozidel na řešení událostí s hromadným postižením osob a tři vrtulníky Letecké záchranné služby z Plzně, Prahy a Českých Budějovic. O pomoc bylo požádáno i několik Zdravotních dopravních služeb. Na pomoc vyrazili záchranáři ZZS Jihočeského kraje (RZP z Vacova a Strakonic) a také deset posádek RZP a vozidlo pro hromadné postižení osob z Německa.
Zraněny byly osoby z Čech i Německa – 8 cestujících bylo těžce zraněno, 6 osob bylo zraněno středně těžce a 50 osob utrpělo lehká zranění (většinou se jednalo o pohmožděniny, odřeniny a další zranění). Zranění tak utrpělo celkem 64 osob, tři další osoby zemřely. Několik osob utrpělo také šok – na místě i v samotných nemocnicích pomáhali krizoví interventi.
Letecká záchranná služba z Líní transportovala na Emergency FN Plzeň celkem tři pacienty (posádka letěla vícekrát) další pacienti byli transportováni leteckou cestou do Ústřední vojenské nemocnice v Praze a do FN Motol – do každé po jednom pacientovi. Tři další vážně zraněné osoby převezli záchranáři pozemní cestou do FN Plzeň Lochotín. Další pacienti byli přepraveni postupně do nemocnic v Domažlicích, ve Stodě, v Klatovech a v Plzni na Borech a Lochotíně. 10 pacientů cizí národnosti bylo transportováno do nemocnic v Německu. Celkem bylo transportováno do nemocnic celkem 36 osob – 28 osob bylo ošetřeno na místě. Odsun pacientů skončil ve 12:30, vyhlášený traumaplán ze strany ZZS byl ukončen ve 14:15.
Spolupráce s německými záchranáři a hasiči (ti na místě nezasahovali) probíhá již několik let. Probíhají společná cvičení, ale takto rozsáhlý společný zásah ještě nikde nenastal – a doufejme, že už nikdy nenastane.
Na místo zásahu v průběhu dorazili i ředitel HZS Plzeňského kraje brigádní generál Ing. František Pavlas a v té době jen několik týdnů nový generální ředitel HZS České republiky generálmajor Ing. Vladimír Vlček. Postupně na místo dorazili i již zmínění krizoví interventi hasičů, záchranářů i policistů. Na místě se nacházeli i tlumočníci.
Na místo ze strany policie dorazilo postupně několik hlídek z obvodních oddělení v okolí, vícero policejních psovodů, policisté z dopravního inspektorátu ÚO Domažlice a taktéž kriminalisté. Z Krajského ředitelství PČR Plzeňského kraje vyrazili i policisté Odboru mezinárodních vztahů – úzká spolupráce tak probíhala i s policejními orgány z Německa.
Obrovskou pomocí pro složky IZS i samotné osoby byla i obec MIlavče. Ta ve svém kulturním domě zřídila jakési provizorní ošetřovací místo pro lehce zraněné osoby. Místní v něm ochotně pomáhali a nosili také potraviny a pití pro zraněné a zasahující. Velkou pomocí pak bylo i velké množství neznámých osob. Ve sdělovacích prostředcích se objevila výzva, ta byla sdílena rychlostí blesku i na sociálních sítích, kdy nemocnice potřebovaly doplnit krevní zásoby. Mnoho zraněných osob totiž muselo podstoupit operaci.
Již zmíněný hasič Jakub Hoffmann z požární stanice Domažlice se svými kolegy trávil na místě události zhruba osm hodin. Krom záchranných a vyprošťovacích prací se začal podílet i na odklízecích pracích. Ty následně byly v režii jednotek drážních hasičů. Místo zásahu tak bylo předáno drážním hasičům.
Velké díky si tak zpětně zaslouží všichni zasahující hasiči, záchranáři a policisté nejen z Čech, ale i Německa. Stejně tak si zaslouží velký dík i operátorky a operátoři na tísňových linkách složek IZS a také personál nemocnic. Neméně velké díky pak musí směřovat i k lidem, kteří pomáhali druhým, ať už šlo o nezraněné cestující, starostu Milavčí a jejich obyvatel nebo neznámé osoby, které prostě jen šly darovat krev. Upřímnou soustrast pak rodinám zemřelých strojvedoucích a jedné cestující ženy.
HZS PLK stanice – Domažlice, Klatovy, Staňkov, Rokycany, Plzeň Košutka, Horažďovice a KŘ HZS Plzeňského kraje
HZS SŽ Plzeň a další jednotky
GŘ HZS ČR
JSDH obcí: Domažlice, Milavče, Bělá nad Radbuzou, Horšovský Týn, Blížejov, Kout na Šumavě
PČR – hlídky OOP, Dopravní inspektor ÚO Domažlice, výjezdy SKPV ÚO Domažlice, kynologové a KŘP PLK, LS PČR Praha
ZZS PLK: 2xRV, 5xRZP, 5xvozidlo pro mimořádné události, LZS Líně
ZZS JČK: LZS České Budějovice, 2xRZP
ZZS HMP: LZS
Zdravotní dopravní služby a další
Foto: HZS, ZZS, PČR, SŽ Drážní inspekce a LZS AČR
V třetím pokračování série „Rakovina“ se zaměříme na jeden z možných způsobů léčby nádorových onemocnění.…
V pondělí, 4. listopadu, došlo minutu po půl jedenáctí dopoledne ke střetu motorového osobního vlaku…
V sobotu, 2. listopadu, byl na tísňovou linku hasičů kolem 16:25 nahlášen požár bytu ve…
Jako lidský „odpad“ se zachoval jednatřicetiletý muž z Havlíčkobrodska, který 14. října srazil v katastru…
Největším postrachem pro tramvajačky a tramvajáky jsou řidiči a řidičky vozidel a hlavně pak chodci.…
V prvním článku ze „série Rakovina“ jsme si představili, co je vlastně rakovina, respektive co…