Ze života složek IZS

Osudové osmičky – během dvou hodin byli pacienti převezeni do nemocnic

Bylo 8. 8. 2008 třicet minut po desáté hodině, když vlak EC 108 jedoucí z Krakova do Prahy s hnacím vozidlem s inventárním číslem 151 018 najel do zříceného mostu, který byl v té době opravován. Most se zřítil několik sekund před jedoucím vlakem. V době, kdy strojvedoucí spatřil padající most, jel rychlostí 134 kilometrů v hodině. Okamžitě použil rychlobrzdu a schoval se do strojovny lokomotivy. Vlak narazil do mostu rychlostí 90 kilometrů v hodině.

Při nehodě bylo zraněno 67 osob. Na místě zemřelo šest osob, další dva posléze v nemocnici. K osmému srpnu 2022 nepadl ani po čtrnácti letech pravomocný rozsudek. Nyní již k práci složek IZS.

Hasiči, záchranáři i policisté spolupracovali na výbornou

Po oznámení na tísňové linky na místo ihned vyrazilo velké množství jednotek hasičů, posádek zdravotnické záchranné služby i hlídek policie. Telefony na tísňových linkách „drnčely“ téměř pořád. Z řad jednotek hasičů na místo dorazili jako první dobrovolní hasiči ze Studénky – ti na místo dorazili po sedmi minutách od nahlášení události. V rychlém sledu pak dorazily další složky IZS.

Hasiči ihned zahájili průzkum, začali pracovat na záchranných a vyprošťovacích pracích. Lokomotiva byla vklíněna do dvou vagónů a došlo k poničení dalších dvou vozů. Několik vozů taktéž vykolejilo. Vlak Eurocity měl celkem deset vozů. Některé osoby bylo potřeba vyprošťovat za pomoci vyprošťovacích nástrojů – a to i těch těžkých.

Když došlo k vyproštění všech osob, byl prováděn další průzkum, při kterém byly objeveny zemřelé osoby – jedna osoba byla mimo vlak. Hasiči spolupracovali s policisty při dokumentaci mimořádné události a po zadokumentování začaly vyprošťovací práce lokomotivy, vozů a také mostu. Zásah byl následně v režii drážních hasičů. Zásah hasičů trval více jak osm hodin.

Zásah záchranářů ze tří krajů

Ze strany Zdravotnické záchranné služby Moravskoslezského kraje na místo události byly vyslány všechny dostupné prostředky z oblasti Novojičínska. První posádka, a vůbec první složkou IZS, RZP ze Studénky na místo dorazila za pět minut od nahlášení nehody (10:32 nahlášení). To, co spatřila první posádka na místě události, nikdo, nikdy neviděl. Ihned po upřesnění místa události na ZOS byly vyslány na místo posádky ZZS MSK Ostravy, Frýdku-Místku, Opavy. O pomoc byli požádáni i záchranáři z Olomouckého kraje – ti na místo vyrazili z Hranic na Moravě. Zlínský kraj na místo vyslal posádky z Valašského Meziříčí, Vsetína a Zlína. Na místo vyrazily i vrtulníky LZS  z Ostravy a Olomouce – na pomoc přijely i převozové sanitky – celkem šlo o sedmnáct posádek z Opavy, Městské záchranné služby Ostrava, nemocnice Karviné, Frýdku-Místku, Nového Jičína a dalších.  

Na místě celkově zasahovalo třicet lékařských i nelékařských posádek. ,,Na místě pracovalo přibližně osm desítek pracovníků záchranné služby, včetně těch, kteří byli povoláni ze svých domovů v rámci aktivace traumatologického plánu pro hromadná neštěstí. Do záchranných prací se zapojili také lékaři a zdravotníci z nedalekého zdravotnického střediska,“ uvedli záchranáři na svém webu.

Záchranáři také uvedli, že při prvotním ošetření byla stanovena u patnácti pacientů těžká zranění, v ostatních případech šlo o zranění středně těžká a lehká. Transport pacientů proběhl do nemocnic v Moravskoslezském, Olomouckém a Zlínském kraji.

Poslední pacient byl z místa transportován v 12:27. Zdravotnická část zásahu skončila v 18:20, kdy bylo ohledáno poslední tělo zemřelé osoby. Při transportování pacientů z místa nehody se některé posádky točily z nemocnic zpět na místo zásahu, a to včetně vrtulníků LZS.

Zasahovali policistky a policisté z mnoha útvarů

Na místo vyrazily i dostupné hlídky Policie České republiky. Na místo dorazily hlídky z obvodních oddělení, ze železniční policie, kriminalisté z územního odboru Nový Jičín, ale také krajští kriminalisté. Spolupráce probíhala také s policií z Polska, neboť zraněné i usmrcené osoby byly z Polska.

Na místo vyrazilo samozřejmě i vedení policie, tehdy, Severomoravského kraje, členové postraumatické péče z Ostravy, ale také vrtulník LS PČR. Dle závěrečné zprávy Drážní inspekce se na místě nacházelo 85 policistek a policistů 85 policistů pořádkové, dopravní a cizinecké policie s 23 vozidly včetně autobusu. Vyšetřovací tým na místě události čítal 20 kriminalistů. Na místě také pomáhali tři služební psy pro pátrání po osobách v sutinách.

Vyšetřování celé události probíhalo několik dlouhých let, kdy bylo vypracováno několik desítek znaleckých posudků. Byl zřízen vyšetřovací tým „Comenius“. Jednalo se o kriminalisty z Krajského ředitelství policie Severomoravského kraje, Služby kriminální policie a vyšetřování – Odboru hospodářské kriminality. Součástí byli znalci z mnoha odvětví. První soudní proces započal 20. června 2011. Jak již bylo zmíněno, do 8. srpna 2022 nebyl vydán konečný pravomocný rozsudek – poslední rozsudek z 31. srpna 2021 zněl, že obžalovaný Oldřich Magnusek a Zdeněk Malý – ze společnosti Bögl & Krýsl ve vězení stráví tři a půl roku. Další obžalovaný Miroslav Kovalík – Bögl & Krýsl, Michal Foniok a Petr Janouškovec – Dopravní stavby Ostrava (dnešní Eurovia) dostaly podmíněné tresty v délce trvání od tří do pěti let.

26. září 2022 uložil Krajský soud v Ostravě obžalovaným podmíněné tresty. Případ má tak po čtrnácti letech definitivní tečku. Rozsudek je pravomocný.

Třetí rok od tragédie byl v místě odhalen pomník připomínající osm zemřelých osob a další osoby zraněné.

Seznam zasahující jednotek hasičů s technikou:

JSDH Bílovec – DA 12 AVIA, CAS 24 T815 Terrno

JSDH Fulnek – DA 12 VW, CAS 32 T148, CAS 32 T815

JSDH Klimkovice – CAS 15 MAN

JSDH Petřvald – CAS 32 T148, OA Fiat Ducato

JSDH Příbor – CAS 8 Avia, CAS 32 T148

JSDH Sedlnice – CAS 32 T138

JSDH Slatina – CAS 25 Š706 RTHP

JSDH Studénka – CAS 32 T148, DA 12 Avia (3×), CAS 25 Š706 RTHP, CAS 8 Avia

JSDH Suchdol nad Odrou – OA Ford Transit, CAS 25 Š706 RTHP

JSDH Tísek – CAS 32 T148, DA 12 AVIA

JSDH Vratimov – CAS K25 Liaz

HZSP SŽDC, s. o. Ostrava – RZA Nissan Patrol, CAS 32 T815

HZSP SŽDC, s. o. Olomouc – VT-55

HZSP SŽDC, s. o. Přerov

HZS stanice Bílovec – CAS 24 Atego

HZS stanice Fifejdy – CAS24 Dennis

HZS stanice Frýdek-Místek – CAS 24 T815, KA Nissan

HZS stanice Havířov – VYA T815 8×8 VVN

HZS stanice Nový Jičín – CAS 24 Atego

HZS stanice Opava – CAS K25 Liaz

HZS stanice Ostrava-Zábřeh – KA MB Actross (4×), KA MB Atego, PAD MB Sprinter, kontejner štábní, PPLA MB Sprinter, CAS 24 Dennis, kontejner technický, VYA MB Bison, MOS MB Sprinter, AJ 28 T815, CAS 24 Dennis, kontejner nouzového přežití, autobus Karosa

HZS stanice Přívoz – CAS 24 Dennis

AČR VZÚ Hlučín – VT-72

Foto: JSDH Slatina a ZZS MSK

Martin Kramer

Recent Posts

Co je to radioterapie?

V třetím pokračování série „Rakovina“ se zaměříme na jeden z možných způsobů léčby nádorových onemocnění.…

2 týdny ago

Při střetu osobního vlaku s nákladním vozem došlo ke zranění čtveřice žen

V pondělí, 4. listopadu, došlo minutu po půl jedenáctí dopoledne ke střetu motorového osobního vlaku…

3 týdny ago

VIDEO: Při požáru v Brně bylo zraněno několik osob, včetně čtyř policistů zachraňujících obyvatele domu

V sobotu, 2. listopadu, byl na tísňovou linku hasičů kolem 16:25 nahlášen požár bytu ve…

3 týdny ago

Srazil cyklistu a ujel, po nějakém čase se vrátil „zahladit“ stopy

Jako lidský „odpad“ se zachoval jednatřicetiletý muž z Havlíčkobrodska, který 14. října srazil v katastru…

3 týdny ago

Neskákejte do cesty tramvaji, nevyplácí se to!

Největším postrachem pro tramvajačky a tramvajáky jsou řidiči a řidičky vozidel a hlavně pak chodci.…

3 týdny ago

Od diagnózy po začátek léčby

V prvním článku ze „série Rakovina“ jsme si představili, co je vlastně rakovina, respektive co…

3 týdny ago