Byť se stále opakuje, aby lidé byli na železnici opatrní, bohužel se stále dokola stávají mimořádné události, kdy vlak srazí osobu pohybující se v kolejišti nebo je popálen někdo, kdo leze na železniční vagóny. A to nyní úplně vynecháváme kategorii střetu vlaku s automobilem na železničním přejezdu.
Mimořádných událostí na železnici se stane ročně několik set. Několik desítek pak souvisí se srážkou vlaku s osobou. Byť někteří lidé po střetu s vlakem přežijí, zpravidla mají těžká poranění případně pak následky na celý život. I přes mnohá varování se stávají ale události obdobné té, ke které došlo v pondělí, 12. září 2022, v odpoledních hodinách ve stanici Praha Běchovice.
Šestnáctiletý mladík měl sedět se sluchátky v uších na nástupišti, kdy jeho nohy byly směrem do kolejiště. Bohužel se k místu blížilo Pendolino, které mladíka zachytilo. Strojvedoucí vlaku opakovaně „houkal“ (dával návěst výstraha), ale to mladík nemohl slyšet. Po události došlo k ohlášení mimořádné události na tísňové linky – na místo tak vyrazili profesionální hasiči ze stanice Satalice, drážní hasiči, policisté z PMJ, místního oddělení a také posádky RV, RZP a inspektor provozu.
Posádky ZZS se po příjezdu okamžitě začaly starat o pacienta. Lékař musel zajistit mladíka dýchací cesty, převedl je na přístrojem řízené dýchání, došlo k ošetření těžkých poranění končetin, podání léků do krevního řečiště a po zajištění dalších nezbytných úkonů byl mladík předán do dětského traumacentra Fakultní Thomayerovi nemocnice. Na místo vyrazil i výjezd SKPV Praha III. Policisté se nadále budou případem zabývat.
Stačí jedna chyba a …
V blízkosti železnice stačí jen jediná chyba k tomu, abyste přišli o život. Není náhodou, že všude možně naleznete nejrůznější upozornění na to, co vše se nedělá na železnici. Bohužel stále dochází k přecházení kolejí, k situacím popsané výše a také k tomu, že mladí lidé v rámci dokazování si něčeho vylezou na vagón pod elektrickým vedením. „In“ je nyní také nasednout na nákladní vlak a někam dojet – a ještě se u toho točit.
I takový nákladní vlak může jet mnohdy sto kilometrů v hodině, kdy taková rychlost bohatě stačí k tomu, aby člověka vítr sfoukl pod vlak nebo na koleje. V té rychlosti by to byla konečná… Co se týká „přeskočení“ elektrického proudu, stačí opravdu mnohdy jen centimetry. Pak dojde k úderu, k velké ráně, pádu osoby na zem. Vše kolem je plné smradu, tělo osoby, kterou projde proud, je zpravidla pokálené a pomočené, neboť dojde k povolení svalů. V takovém případě, pokud přežijete, máte silné bolesti a čekáte, než přijede pomoc a dojde k uvedení do umělého spánku. Když se proberete, bude vás vše bolet. Bude vás čekat mnoho operací, plastičtí chirurgové vám většinou dají na popáleniny za určitý čas kůži z jiné části těla nebo z prasete – tato kůže je využívána. Týdny, možná měsíce, i přes medikaci, budete ležet v nemocnici v bolestech .
A jak to dopadá po tom, co vlak srazí osobu? Záleží, v jaké to bude rychlosti, kam vlak osobu „trefí“. Není žádnou výjimkou, že osoba se „rozletí“ na spoustu částí, že dojde ke skalpaci nebo amputaci horních či dolních končetin… O vnitřních poraněních ani nemluvě, o poranění hlavy také ne. Když přežijete, patrně budete ležet v bolestech a čekat, než přijede pomoc. Opět vás uvedou do umělého spánku a budou dělat vše proto, abyste přežili.
Přežijete? Ano, protože vy nejste tak hloupí, abyste lezli po vagónech, přes koleje nebo seděli na nástupišti s nohami do kolejiště a sluchátky v uších!
Bohužel ty, co to udělají, pravděpodobně potkají drážní hasiči. To jsou chlapi, co se starají o ty zbytky těl nebo těla, co jsou na uhel spálená. To jsou ti, co desinfikují místo a co mnohdy pomáhají s evakuací osob z vlaků a kteří dělají mnoho dalšího.