Technika Ze života složek IZS

Inspektor provozu u ZS ASČR funguje již patnáct let

Již patnáct let u ZS ASČR funguje institut inspektora provozu. ZS ASČR se tak stala druhou v České republice – vůbec první inspektor provozu se objevil u ZZS HMP.

Inspektoři provozu především kontrolují dodržování stanovených pravidel organizace, kvalitu poskytovaných služeb a vystupování samotných výjezdových skupin. Jsou ale také vždy připraveni pomoci při zásazích zvláštního zřetele, jako jsou velké dopravní nehody, rozsáhlé požáry či mimořádné události například na Letišti Václava Havla,“ uvádí Milan Majer, ředitel Záchranné služby Asociace samaritánů ČR Praha západ. „Často tedy naši inspektoři provozu sehrávají roli jakýchsi vysoce kvalifikovaných rukou navíc při těch nejobtížnějších zásazích,“ dodává Milan Majer.

Hlavní náplní práce nicméně zůstává důsledný kontroling dodržování pracovních postupů, interních předpisů včetně kontroly vybavenosti a technického stavu sanitních vozidel. Inspektoři provozu také často asistují u péče o zahraniční pacienty včetně následné fakturace za poskytnuté služby. Inspektor provozu zasahuje také v případě napadení posádek při výjezdu či v situacích, kdy dojde k pracovnímu úrazu zaměstnance či nehodě vozidla organizace.

Dalším důležitým krokem pro zkvalitňování služeb poskytovaných ASČR bylo v roce 2018 ustavení funkce zdravotnického supervizora, který je zasahujícím posádkám k dispozici v režimu 24/7 pro telefonické konzultace zvolených postupů. Supervizor také může provádět kontrolu kvality poskytované péče přímo v terénu.

Služební vozy inspektorů provozu a supervizora jsou mimo jiné vybaveny zdravotnickým vybavením a přístroji pro poskytnutí odborné přednemocniční péče včetně resuscitace, imobilizace zraněných či stavění krvácení. Součástí výbavy jsou i prostředky pro třídění při událostech s hromadným postižením osob. Všichni Inspektoři a Supervizor aktivně slouží ve výjezdových skupinách zdravotnické záchranné služby.

Inspektoři dále disponují např. certifikovaným alkohol testerem (Dräger), drogovými testy, prostorový dozimetr, detektorem CO, mobilní tiskárnou pro zpracování dokumentace v terénu, osobní videokamerou a také balistickou vestou. Dále pak ve výbavě vozů nalezneme vymezovací pásky, dopravní kužely, dopravní světelné naváděcí prvky užívané zejména u nehod, megafon, hasicí přístroje, osvětlovacím systémem Peli Rals.

Všechny naše INSPEKTORY a SUPERVIZORA na první pohled rozeznáte od ostatních zasahujících podle barev jejich stejnokroje. Svítivě žlutá v kombinaci se sytě červenou barvou s nápisy INSPEKTOR PROVOZU nebo SUPERVIZOR na zádech, dle potřeby doplněná o oranžovou helmu nebo žluto/oranžovou svítící taktickou vestu, kterou ASČR pořídila pro provoz Stálé lékařské služby Letiště Praha a vedoucí pracovníky jako první v ČR.

Tyto činnosti byly prováděny, jako prvním inspektorem Mgr. Michalem Černým posléze přibyl i Mgr. Jan Veselý. Za zmínku určitě stojí jméno PhDr. Radka Bendy, který odváděl práci inspektora provoz až do roku 2018 a byl tak doposud nejdéle působícím inspektorem v naší organizaci.

PS. A právě jeden z inspektorů provozu mi po focení vozidel IP ZS ASČR pomáhal při epileptickém záchvatu. Následně na místo dorazila i posádka RZP ZS ASČR – ještě jednou velký dík!

Text: Petra Homolová, tisková mluvčí ZS ASČR a autor

Foto: autor a ZS ASČR

Mohlo by se vám také líbit...