Specifickou kategorií řidiček a řidičů u složek IZS jsou hasiči – strojníci. Ti mají za úkol nejen řídit nejrůznější hasičská vozidla, ale také je umět ovládat. Ba, co víc,  jde o hasiče jako každého jiného. Takový strojník totiž také musí umět vyprošťovat zranění lidi, hasit požár nebo dělat cokoli jiného. Ne vždy je totiž strojníkem.

Strojníci u Hasičského záchranného sboru České republiky a dalších Jednotek požární ochrany by měly začínat nástupním odborným výcvikem, kde se borci a borkyně (ano, hasičky zejména u JSDH máme také, u HZS ČR se již také najdou) musí naučit být tím „prostým“ hasičem. Aby takový člověk mohl být strojníkem, je potřeba mít řidičské oprávnění skupiny „C“ a je dobré mít praxi v řízení velkých vozidel.

To víte, to není jen tak. To jedete k zásahu s autem, které je občas dlouhé i jako autobus, jindy zase jedete se žebříkem/plošinou, který/kterou musíte na vhodném místě umět „ustavit“. Proto je třeba mít již praxi v oboru řízení velkých vozidel.

Peníze? Nic moc. Zodpovědnost? Obrovská!

Na strojníkovi je jedna z nejdůležitějších částí hasičského zásahu jako takového – vůbec se na místo a z místa dostat. Jakmile takový strojník přiveze své kolegy, případně kolegyně, na místo zásahu, stane se z „řidiče“ právě člověk ovládající hasičskou techniku. Musí umět ustavit již zmíněnou výškovou techniku, musí ji umět ovládat, ale také musí vědět, jak které čerpadlo na jaké cisterně funguje. A musí toho zvládat ještě mnohem více.

Na malých stanicích, jde o stanice druhu P1-x-x, kde jsou na směně jen čtyři hasiči, strojník mnohdy pomáhá kolegům při vyprošťování zraněných osob, může pomáhat při odklízení popadaných větví nebo se například stará o zabezpečení dopravní nehody do příjezdu policie.

Ne každý kus techniky je jen na „céčko“

Práce strojníka tak je opravdu velmi fyzicky i psychicky náročná. Mimo jiné i proto, že on bude ten viník, pokud dojde k nehodě ve chvíli, kdy jede „na majáky“ k zásahu. On je tím člověkem, který zodpovídá za bezpečnou jízdu, svěřenou techniku, ale také za administrativu. Součástí práce strojníka – a to jak u HZS, tak u JSDH či podnikových jednotek, jsou i tzv. „kondiční jízdy“. Zejména u JSDH je vykonávají ti strojníci, kteří za určitý čas (téměř měsíc) neodjedou s hasičským vozidlem (na ŘP skupiny C) ani kilometr.

A co si budeme povídat… Stejně jako ostatní příslušníci složek IZS, i na něj se stahují služební tabulky – to znamená, že peněz za mnoho úkolů moc není…

Ruce vpravo jsou strojníka, ano, i on musí umět první pomoc!

…Proto se nesmíme divit, že tito kluci jezdí mnohdy s kamiony, traktory, dělají na stavbách nebo jen a pouze jdou dělat do skladu a jezdí s „ještěrkou“… Uživit rodinu není jen tak! Dámy a pánové, díky za to, co děláte!


Martin Kramer

Recent Posts

VIDEO: Při požáru v Brně bylo zraněno několik osob, včetně čtyř policistů zachraňujících obyvatele domu

V sobotu, 2. listopadu, byl na tísňovou linku hasičů kolem 16:25 nahlášen požár bytu ve…

6 hodin ago

Srazil cyklistu a ujel, po nějakém čase se vrátil „zahladit“ stopy

Jako lidský „odpad“ se zachoval jednatřicetiletý muž z Havlíčkobrodska, který 14. října srazil v katastru…

1 dnem ago

Neskákejte do cesty tramvaji, nevyplácí se to!

Největším postrachem pro tramvajačky a tramvajáky jsou řidiči a řidičky vozidel a hlavně pak chodci.…

1 dnem ago

Od diagnózy po začátek léčby

V prvním článku ze „série Rakovina“ jsme si představili, co je vlastně rakovina, respektive co…

2 dny ago

VIDEO: Po více jak jednatřiceti letech odchází Jaroslav Houdek od hasičů do civilu

Od svého začátku u hasičů sloužil pprap. Jaroslav Houdek na směně „A“ Centrální hasičské stanice…

3 dny ago

V Brně našli novorozenou holčičku, policie hledá matku i svědky

Od středy, 30. října, se brněnští kriminalisté zabývají nálezem novorozence v Brně, ulici Žitné. Pod…

3 dny ago