Bez řidičů a strojníků by složky IZS byly „nahrané“. A jelikož si práce těch, co mohou jezdit „pod majáky“ vážíme, série článků bude věnována právě jim. Dnes začínáme u řidičky a řidičů VS ČR.
Úkol řidičů VS ČR prioritně spočívá v přepravě kolegyň a kolegů společně s vězněnými osobami ve výkonu trestu odnětí svobody či vazebním stíhání k soudům, do zdravotnických zařízení či při eskortě mezi věznicemi. Jejich práce je velmi psychicky i fyzicky náročná. Proč psychicky a proč fyzicky? Co se týká psychiky, tak i řidiči pracují s nejrůznějšími osobami. I řidiči totiž spolupracují při eskortách osob, které by mohl chtít někdo osvobodit či se naopak tyto osoby snažit o útěk. Do toho samozřejmě velkou psychickou zátěží je zodpovědnost za kolegyně a kolegy, samotné vězněné osoby, ale také za vozidla VS ČR.
A proč je práce řidičů VS ČR fyzicky náročná? Je to velice jednoduché. Existují eskorty z věznice A do věznice B, kdy například mohou jet eskortní vozidla z Ostravy až do Plzně. Nebo naopak jde o eskorty k soudům a zdravotnickým zařízením, kterých ale během dne uděláte několik. Někdy je prostě i problém vydržet na toaletu. Navíc i řidiči VS ČR jsou ve služebním poměru, proto musí splňovat poměrně náročné fyzické testy, takže i oni se musí udržovat v kondici.
Ve vozovém parku VS ČR naleznete nespočet eskortních vozidel, vozidel k převozu do zdravotnického zařízení, technických a doprovodných vozidel, ale také autobusy.
K eskortám tak slouží ve velké míře v podobě menších i větších eskortních vozidel Volkswageny nejrůznějšího typu. Od těch nejstarších LT až po Craftery a T6. V časech poměrně nedávných například měla VS ČR i Avii Furgon. Dnes se již takové vozidlo k eskortě nevyužívá. Naopak se VS ČR snaží zlepšovat podmínky pro jejich příslušnice a příslušníky včetně služebních fen a psů. Určité zlepšení komfortu a zabezpečení je i pro přepravované osoby.
Co se týká autobusů VS ČR, tak dlouhou dobu byly využívány nejrůznější verze autobusu české výroby – Karosy. Dnes je většina těchto vozidel již nahrazena Irisbus Crossway. A právě v těchto autobusech již mají svou klec i čtyřnozí příslušníci. Autobus má i klimatizaci a celkově se komfort pro příslušnice a příslušníky zlepšuje.
Co se týká sanitních vozidel, tak se vyskytují Volkwageny T4, T5, ale také Craftery. V Praze a Brně navíc mají v rámci Vazebních nemocnici k dispozici i infekční speciály. Co se týká vybavení takových sanitek, tak je vlastně obyčejné. Respektive odpovídající normám pro převozové sanitky. Samozřejmostí je možnost spoutání pacienta v rámci donucovacích prostředků.
Úkolem řidičů, a jedné řidičky (údaj z roku 2018), VS ČR je také kontrolovat technický stav svěřených vozidel. K opravám vozidel má VS ČR určena dvě servisní místa v rámci VS ČR – jedná se o VV Praha-Pankrác a věznici v Ostravě Heřmanicích – údaj k roku 2018.
Vězeňská služba má samozřejmě své opraváře, případně pak externí společnosti k opravám. V některých věznicích se na opravách a kontrolách podílejí i samotní vězni. Někteří totiž „jeli v autařině“ a oboru opravdu rozumí. Jejich znalosti jsou tak dobré, že jsou využívání právě k menším opravám a starání se o vozidla. Další menší počet vězněných osob se pak stará o mytí vozidel VS ČR.
Byť se s vozidly VS ČR jedoucími se zapnutým zvukovým a rozhlasovým zařízením nesetkáte nikterak běžně, je třeba věnovat pozornost právě i těmto vozidel. I řidiči vozidel s fialovým pruhem totiž mohou využívat právě VRZ. Pokud tak uvidíte houkající eskortní autobus či eskortní vozidlo, sanitku, uvolněte prostor na silnici tak, aby mohlo dojít k bezpečnému projetí vozidla či vozidel. A víte, které vozidlo potkáte s vězni téměř vždy jedoucí na VRZ? Autobus!
Vězeňská služba České republiky se již několik let snaží o postupnou, ale pravidelnou, modernizaci vozového parku. Pomalu a jistě tak dochází k výměnám vozidel nejrůznějšího druhu – jsou kupovány nejen nová referentská vozidla, ale hlavně vozidla eskortní.
Mužům a ženám sloužících u VS ČR přejeme, a i samotné Vězeňské službě ČR, aby obnova vozového parku postupovala, co možná nejrychleji a našel se v rozpočtu státu takový obnos peněz, které budou sloužit k větší obnově vozidel i nadále.
V třetím pokračování série „Rakovina“ se zaměříme na jeden z možných způsobů léčby nádorových onemocnění.…
V pondělí, 4. listopadu, došlo minutu po půl jedenáctí dopoledne ke střetu motorového osobního vlaku…
V sobotu, 2. listopadu, byl na tísňovou linku hasičů kolem 16:25 nahlášen požár bytu ve…
Jako lidský „odpad“ se zachoval jednatřicetiletý muž z Havlíčkobrodska, který 14. října srazil v katastru…
Největším postrachem pro tramvajačky a tramvajáky jsou řidiči a řidičky vozidel a hlavně pak chodci.…
V prvním článku ze „série Rakovina“ jsme si představili, co je vlastně rakovina, respektive co…