S poměrně zajímavou situací se na FB stránce svěřili záchranáři ze Zlínského kraje, kdy se na ně někdo obrátil se žádosti o pomoc prostřednictvím emailu.
Místo toho, aby tito lidé volali na tísňovou linku 155, rozhodli se žádat o pomoc emailem adresovaným konkrétní osobě, u které si myslí, že by jim mohla pomoci, nebo se ozvou nejbližší výjezdové základně. „Takže o tom, že si kamarád zřejmě zlomil nohu a dotyčná osoba neví, co s tím, nebo že na zemi leží muž, si adresáti přečtou klidně o pár dní později,“ uvedli zlínští záchranáři.
Pakliže vy, někdo vám blízký či vám neznámá osoba potřebuje pomoc záchranářů, volejte na tísňovou linku 155. Dovoláte se do jednoho ze čtrnácti krajských měst (v případě SČK do Kladna), kde váš hovor příjme vzdělaná/ý a zkušená/ý operátorka/operátor tísňové linky.
Mluvte jasně a odpovídejte na otázky
Ještě předtím, než si přesně popíšeme, jak postupovat při volání na tísňovou linku záchranářů, připomeňme si výhodu nainstalování Aplikace Záchranka do mobilního telefonu. Pakliže totiž budete volat přes tuto aplikaci, na Zdravotnické operační středisko (ZOS) přijde i vaše aktuální poloha.
Na úvod hovoru na jakoukoli tísňovou linku se představte, popište, kde se to stalo, co se stalo a komu se to stalo. Vynikající bude, pakliže dotyčnou osobu znáte, ihned říct, že se jedná o „paní xy, vaši maminku“. Ptáte se, proč to bude vynikající? Protože se operátorka/operátor bude rovnou moci zeptat na to, s čím se „paní xy“ léčí. Pakliže se vás žena či muž na druhém konci „sluchátka“ bude dotazovat na otázky, klidně a jasně odpovídejte.
Nevíte, zda je to na pomoc záchranářů? Volejte!
Nikdy telefonní hovor sami neukončujte, mějte u sebe telefon po celou dobu čekání na sanitní vůz a dělejte vše tak, jak vám operátorka či operátor říká. A hlavně se nebojte, v těch nezávažnějších stavech bude docházet k poskytování telefonické asistované první pomoci a nezůstanete na to vše sami.
Možná vás nyní napadá otázka, co máte dělat, pokud si nejste jistí, zda daný stav osoby je již na volání tísňové linky 155. Odpověď je jasná. Pokud si nevíte rady, nejste si jistí (a nejde opravdu o banalitu typu, jak vytáhnout klíště a podobně), zavolejte na tísňovou linku vždy. Důležité je ale NELHAT a nic si NEVYMÝŠLET! Nikdo učený z nebe nespadl a právě ženy a muži pracující na tísňové lince 155 jsou právě těmi, kteří studovali několik dlouhých let, aby dokázali vyhodnotit danou situaci, dokázali poskytnou adekvátní rady a dokázali i s vaší pomocí například porodit dítě, zvládnout náhlou zástavu oběhu nebo „jen a pouze“ poradit, co dělat, když si vyrazí někdo dech.
Závěrem pojďme poděkovat všem ženám a mužům pracujícím právě na tísňových linkách 155. Nezdá se to, ale velké procento telefonátů na „sto padesát pětku“ končí pouze radou.