Když se zeptáte záchranářů a zdravotníků, co nikdo nechce zažít, řeknou, že by byli nejraději, kdyby děti nebyly jejich pacienty, neradi by ošetřovali své blízké a respekt mají záchranáři i z porodů po telefonu nebo v sanitce. Následně vám ale hodně lidí řekne i to, že nechce zažít vyhlášení traumaplánu a zasahovat u události s opravdu velkým počtem zraněných osob…
Pojďme si nyní na nereálném případu ukázat, jak moc náročná je práce pro záchranáře, kdy dochází k vyhlášení traumatologického plánu.
DŮLEŽITÁ POZNÁMKA – text není přesnou kuchařkou a některé postupy jsou vynechány, jiné naopak zkráceny!
Osobní vlak na přejezdu srazil autobus
Je teplé letní ráno a v 08:11 vyráží osobní motorový vlak z Valašského Meziříčí přes Frenštát pod Radhoštěm do své cílové stanice Ostrava hl. n. V 08:16 dojde na přejezdu P7335 (více k číslům přejezdů) ke střetu osobního motorového vlaku s autobusem jedoucím po silnici I/57 od obce Hodslavice do obce Valašské Meziříčí.
Událost se stala u hranic Zlínského a Moravskoslezského kraje. V 08:17 minut přichází na tísňovou linku ZZS Zlínského kraje první telefonát. Oznamovatelka nahlašuje, že byla právě svědkem této nehody. Operátoři tak mají první informaci o nehodě. Jelikož oznamovatelka nadiktovala právě číslo přejezdu, operátoři ihned nalezli místo dopravní nehody a vyslali k místu posádku RZP z Valašského Meziříčí a posádku RLP ze Vsetína a vyžádali si spolupráci dalších složek IZS a ZZS MSK – ta na místo posílá posádky RV a RZP z Nového Jičína. Mezitím se o nehodě dozvídá dispečer železniční dopravy, který předává informaci drážním hasičům. Zhruba v 08:19 minut přichází na tísňovou linku 155 telefonát od kolegů hasičů upřesnění k této události. Záchranáři ví, že na místě má být minimálně čtyřicet zraněných osob. V 08:20 dochází k vyhlášení mimořádné události a aktivuje se traumaplán – jde o událost s HPO. Na zdravotnickém operačním středisku Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje se najíždí do režimu mimořádné události a mezitím, co se čeká, než na místo dojede první posádka RZP z Valašského Meziříčí, na místo je vyslána posádka RLP z Valašského Meziříčí, posádka RZP z Frenštátu pod Radhoštěm a o pomoc je požádána i vrtulník Kryštof 05 z Ostravy.
V 08:25 přichází první zpráva od posádky RZP Valašské Meziříčí, která potvrzuje mimořádnou událost, upřesňuje, že by v autobuse mělo být odhadem zraněno 25 osob a ve vlaku je zraněno zhruba 10 osob. Tuto informaci zaznamenávají operátoři na ZOS na speciální dokument – usnadňuje orientaci – jde o situační zprávu „METHANE“. První záchranář, který dorazil na místo, přebírá roli vedoucího zdravotnické složky (VZS). V tuto chvíli není v silách jedné posádky začít ošetřovat pacienty. Dvoučlenná posádka mapuje situaci a věnuje se těm nejzávažněji zraněným osobám. K ruce má i dva policisty a dva hasiče. O pár minut později na místo dorazí posádka RLP z Valašského Meziříčí, kterou doplňují vzápětí posádky RV a RZP z Nového Jičína a posádka RZP z Rožnova pod Radhoštěm. Na místě jsou tak přítomni dva lékaři a několik záchranářů/řidičů. V tu chvíli je jeden z lékařů vedoucím lékařem a vzniká třídící prostor nedaleko přejezdu a o kus dál místo pro ošetřování pacientů. Je ustanoven i vedoucí odsunu (VO).
Zdravotnické operační středisko má přehled o VZS, VL a VO – zná jména těchto lidí a vše zapisuje dle situační zprávy – zná volací znak posádky, přesné místo události, druh nehody, nebezpečí, přístupové cesty, počet postižených a dozvídá se i počet požadovaných prostředků – to je situační zpráva METHNAS – ta je potřebná pro operátory na ZOS, aby měli přehled – je několikrát aktualizována. Vedoucí lékař vyžaduje poslání několika dalších posádek RZP, požádá o aktivaci druhé posádky LZS a žádá o požádání o pomoc zdravotní dopravní služby. Je výborná situace (letecká i volnost posádek), takže na místo může letět posádka LZS z Olomouce a ZZS ZLK může na místo vyslat ještě posádku RZP ze Vsetína. Vyžádány jsou i posádky RZP ZZS Olomouckého kraje z Hranic na Moravě a posádka ZZS MSK z Kopřivnice. Navíc výborně funguje i zdravotní dopravní služba z nemocnice Valašské Meziříčí a soukromá společnost z Nového Jičína.
Ve chvíli, kdy jsou na místě dva lékaři, několik záchranářů a na místo dorazily i další jednotky požární ochrany a hlídky policie, je již situace lepší. V 08:40 začínají pomáhat s prvním třízením dle metody START hasiči a policisté. Na zřízeném místě pro tříděním pacientů pracují hasiči, policisté i záchranáři. V místě pro vyšetřování a ošetřování pacientů pracují záchranáři a lékaři.
Když záchranáři přebírají osoby od hasičů a policistů, z osob se stávající pacienti, ale pacienti s číslem – každý pacient = jedno číslo. Není čas zjišťovat jména pacientů. Průběžně jsou informováni operátoři na ZOS, aby si stále mohli aktualizovat situaci. Každý pacient dostává kolem krku/ruky třídicí a identifikační kartu. Na ní je právě číslo pacienta, zaznamenáno, co pacientovi je a co se s ním děje.
VZS s VL jsou stále v kontaktu a VZS dává zprávu ZOS o tom, že několik pacientů bude vyžadovat specializovanou traumatologickou péči – operátoři ZOS tak předávají informaci do FN Olomouc, Ostrava a Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně. Jsou také informovány nemocnice ve Valašském Meziříčí a v Novém Jičíně. Nemocnice tak ví, že se mají připravit na příjem většího počtu zraněných osob.
Kdo může, pomáhá!
Štěstím je, že zhruba desítka pacientů je „zelených“ – potřebují vyšetřit, ale nezdá se, že by byli zraněni a pokud, tak ne tak vážně. Několik se jich nabízí, že pomůže dalším zraněným osobám. Tato pomoc je ze strany VZS vítána. Tito lidé tak dalším například zalepí menší ranky na rukou, obličeji, fungují i jako taková podpora pro ostatní. Zatím se tak mohou lékaři a záchranáři věnovat pacientům „červeným“ – tři z nich po základním ošetření na místě musí být okamžitě transportováni do nemocnic. eden pacient je vrtulníkem směřován do nemocnice v Olomouci, druhý v Ostravě a třetí jede pozemní cestou s lékařem do Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně. Stále tyto informace předává VZS na ZOS ZZS. Operátoři vedou jasnou číselnou evidenci pacientů. Evidenci vede i přítomná Policie České republiky.
Na místě tak zůstává jeden lékař a několik záchranářů. Situace je ale již lepší, lékař se záchranáři postupně ošetřují a vyšetřují další pacienty. Deset pacientů je „žlutých“ – potřebují transportovat do zdravotnického zařícení, postupně tak VO „odsouvá“ pacienty po domluvě se ZOS. Využity jsou posádky RZP a ZDS. Pro jednoho pacienta se vrací vrtulník LZS z Ostravy. Stav se totiž zhoršil a původně „žlutý“ pacient je „červený“ – došlo u něj k zhoršení stavu – v tu chvíli byl právě on pacientem, který má nejvyšší prioritu a péči. V 09:45 je tento pacient transportován do nemocnice v Ostravě vrtulníkem. Probíhá odsun dalších „žlutých“ pacientů. V 10:00 jsou těžce a vážně zranění pacienti odtransportováni do nemocnic – stále o všem ví ZOS i PČR.
Jelikož je na místě větší počet „zelených“ pacientů, velitel zásahu (HZS) po dohodě s velitelem zdravotnické složky (ZZS) vyžádal přes KOPIS vyslání evakuačního autobusu ze stanice Zlín. U těchto pacientů se na místě již na TIK krom čísel a potíží zapisují i jména pacientů. To velmi usnadní práci i veliteli policie, který je na místě.
V 10:30 odjíždí většina zelených pacientů za doprovodu lékaře a záchranáře autobusem do nemocnice ve Valašském Meziříčí. Ještě předtím bylo několik zraněných odesláno po vyšetření na místě zdravotnickou dopravní službou do nemocnice ve Valašském Meziříčí a v Novém Jičíně. VZS je na místě zásahu jako poslední. V 10:35 podává na ZOS informaci, že všichni pacienti jsou odtransportováni do nemocnice. V 10:40 ZOS ukončuje traumaplán.
V reálu daleko náročnější
V tomto smyšleném příběhu (a doufám, že si jej nevezmou za příklad vedoucí ze ZZS, HZS a PČR, kteří velmi rádi vymýšlí obdobné události – a je to moc dobře, ale o tom někdy příště) jste měli možnost pochopit, jak vlastně funguje tříděním pacientů na místě pomocí STARTu, jak záchranáři pracují s TIK a jak je na ZOSu využíván situační zpráva METHANE. Poznali jste, že takový zásah nemá jen velitele hasičů a policistů, ale také velitele zdravotnické složky, že má svého vedoucího lékaře i vedoucího odsunu. Poznali jste, že na hranici krajů leckdy spolupracují hned tři ZZS krajů a že pomáhají i ty bílé „převozky“, na které někteří nadávají, že blikají a houkají – no a vidíte, třeba zrovna jedou na mimořádnou událost nebo transportují z ní někoho do nemocnice.
Také jste měli možnost poznat fakt, že když je někdo relativně „OK“ po nehodě, může se jeho stav zhoršit a ze středně vážně zraněného pacienta je pacient v kritickém stavu, který se musí dostat do nemocnice co nejrychleji. Naštěstí jste ale nepoznali to, že na místě někdy zůstávají pacienti „pod plachtou“. Bohužel, není v silách záchranářů pomoci všem a někteří lidé prostě na místě události umírají – nejde jim pomoci.
Co jste ale nepoznali je to, že ženy a muži na ZOSu po dobu těch zhruba dvou a čtvrt hodiny pracují s dalšími událostmi a musí posádky vysílat tam, kde jsou potřeba – proto jsem imaginárně také nevyslal všechny tři posádky z VZ Valašské Meziříčí na místo mimořádné události – jedna posádka RZP prostě zůstala doma. Stejně tak na místo nebyl imaginárně vyslán lékař z Rožnova pod Radhoštěm nebo Frenštátu pod Radhoštěm, případně pak posádka RLP z Hranic na Moravě. Není totiž možné „odkrýt“ oblast jen tak.
Inu nyní jste měli možnost poznat, jak zhruba fungují záchranáři na místě mimořádné události a k čemu vlastně jsou dobré ty jednotlivé barvičky na páskách na ruce/nohy. Tak si přejme, abychom jako pacienti toto nikdy nezažili a také to, aby se takových událostí stávalo co nejméně. Sice posádky ZZS nerady jezdí „na kraviny“, ale asi lepší deset kravin než dvě velké mimořádné události za sebou.
HODÍ SE PŘI ČETENÍ
Interaktivní mapa „Odkud přijedou„, výjezdové skupiny ZZS, zkratky používané v oboru záchranné služby.